Een vertrouwenspersoon omgangsvormen ontvangt een mail van een medewerkster. In de mail vraagt de medewerkster om een afspraak in verband met ongewenste omgangsvormen van de leidinggevende. De medewerkster geeft aan dat er nog vier andere medewerkers last hebben van dezelfde leidinggevende en dat deze medewerkers ook meekomen. Wat zou u doen?
De eerste ingeving van veel vertrouwenspersonen is oplossingsgericht: “Hier is wat aan de hand! Dit moet worden opgelost! Meerdere mensen die last hebben van dezelfde persoon, biedt bewijsmogelijkheden. Ik spreek met deze vijf medewerkers af.”
Een vertrouwenspersoon (VPO) is echter geen meldpunt. De belangrijkste taak van de vertrouwenspersoon (VPO) is het verlenen van partijdige emotionele opvang. Een groepsgesprek doet geen recht aan de emotionele ervaringen van het individu. Bovendien is het de vraag of deze groep wel komt voor opvang. Mogelijk verwachten zij eerder actie van de vertrouwenspersoon.
Nu is het zo dat de vertrouwenspersoon (VPO) doorgaans zelf geen actie onderneemt. De vertrouwenspersoon kan cliënten informeren over mogelijke interventies die zij zelf kunnen nemen en meedenken over de kansen en risico’s daarvan. Ook kan de vertrouwenspersoon de medewerker begeleiden tijdens de interventie.
De belangen en wensen van medewerkers lopen echter al snel uiteen. De één weet al dat hij bij deze leidinggevende geen contractverlenging gaat krijgen en wil zo snel mogelijk een klacht indienen. De ander wil eigenlijk z’n functioneringsgesprek nog even afwachten en neigt meer naar mediation. Weer twee anderen zijn voor hun verdere carrière afhankelijk van deze leidinggevende en willen dat hij een cursus krijgt. De laatste medewerker wil feedback leren geven of misschien helemaal niets. Al deze interventies tegelijkertijd laten plaatsvinden, kan niet. De gouden regel voor vertrouwenspersonen ‘De regie blijft altijd bij de cliënt’ is bij dit soort groepsgesprekken niet te garanderen.
Hoewel naar bevind van zaken moet worden gehandeld, is uiterste terughoudendheid ten aanzien van gesprekken met meer dan één persoon geboden.